zondag 15 januari 2012

Naar de bibliotheek

Helena heeft een prachtig woord uitgevonden.
 H: "Mama, gaan we nu naar de boekentheek?"

En later vraagt Oscar het volgende af:
O: "Mama, waarom begint een bibliotheek met BIB en niet met BOEK zoals 'boekentheek'?"
N: "Dat weet ik niet goed, dat zullen we eens in de bibliotheek vragen."
(Ik wou geen kemel slaan maar dacht in de richting van een oud woord uit een andere taal... Maar ging er vanuit dat een bibliothecaris ons goed zou kunnen verder helpen.)

Oscar gaat naar de balie aan de volwassenafdeling bij het binnenkomen.
O: "Meneer, ik vraag mij iets af. Waarom begint bibliotheek met bib en niet met boek zoals een boekentheek?"
Meneer: "Daar moet ik eens over nadenken. Iemand heeft ooit de bibliotheek die naam gegeven waarschijnlijk."
Oscar: "Ik denk dat bib misschien in een andere taal boek wil zeggen."
(patat, daar sta je dan met je 4-jarige zoon aan de balie.)
Meneer: "Ik vind boekentheek toch ook wel een heel mooi woord. Ik ga dat vanaf nu ook gebruiken."

2 opmerkingen:

  1. Een slim petekindje heb ik toch!

    Bibliotheek komt inderdaad van het Grieks bibliothèkè (boekerij). Als Oscar wil zien hoe het in Grieks wordt geschreven βιβλιοθηκη.

    BeantwoordenVerwijderen